DOBIERZ ODPOWIEDNI KOLOR DO SWOJEJ MARKI

Czyli o psychologii koloru słów kilka…

🎨Dziś czas na zabawę z kolorami🎨

Obiecujemy- nie będziesz musiała używać wybielacza do swojej białej bluzki po przeczytaniu tego artykułu 😅. Nie będziemy używać farb, czy mazaków,  ale za to skupimy się na psychologii koloru i na tym, co dzięki temu Twoja marka może zyskać, a co może też ewentualnie stracić.

Na pewno słyszałaś i doskonale też zdajesz sobie sprawę z tego, że kolory oddziaływają na nasze zmysły, poczucie bezpieczeństwa, emocje itd.

Czas jednak uporządkować sobie kiedyś tam zebraną i usłyszaną wiedzę i sprawdzić, jak Twoja marka może być odbierana przez innych- i to właśnie przez pryzmat koloru, jakiego używasz– głównie w swoim logo, ale nawet i w wystroju swojego biura, restauracji itp. Schemat kolorów dobrany do marki powinien być zgodny z jej wartościami. Sprawdzimy, jakie kolory sprawdzają się najlepiej w poszczególnych branżach i zanalizujemy, jakie reakcje emocjonalne one mogą wywoływać.

Zanim jednak parę słów o tym, sprawdźmy, jaki przekaz mogą nieść ze sobą kolory?

Wyobraźnia w ruch i działamy!

🖌 CZERWONY

  • Kojarzy się z ciepłem, energią, miłością, namiętnością, ale i odwagą, adrenaliną i przywództwem;
  • przyciąga uwagę (np. w hasłach „wyprzedaż”);
  • może pomóc, czy nawet delikatnie nakłonić, do szybkiego podjęcia decyzji;
  • słabe strony? Może kojarzyć się z agresją, cierpieniem i chorobą, niepohamowanymi żądzami (czy Wy też teraz pomyślałyście o frytkach z McDonald’s?😅);

🖌 ŻÓŁTY

  • sugeruje życzliwość i oryginalność, pewność siebie i wysokie poczucie wartości, kojarzy się ze słońcem, ciepłem i radością;
  • kolor ten pobudza do działania i nastraja optymistycznie;
  • przyciąga uwagę (choć nie tak agresywnie jak czerwony), wzbudza optymizm;
  • słabe strony? Może kojarzyć się z zazdrością i arogancją;

🖌 ZIELONY

  • relaksuje, sprzyja budowaniu zaufania i lojalności, kojarzy się z innowacyjnością i zarazem spokojem i naturą, sugeruje związek z ekologią;
  • poprawia koncentrację;
  • kojarzy się ze zdrowiem, naturalnością, rozwojem, lekkością, świeżością, harmonią i młodością;

🖌 NIEBIESKI

  • wzmacnia koncentrację, inspiruje, ułatwia komunikację;
  • utożsamiany jest z mądrością, inteligencją, profesjonalizmem, rozwagą, zaufaniem;
  • błekit osłabia napięcie, łagodzi nerwy, sugeruje otwartość na zmiany, nowoczesność;

🖌 POMARAŃCZOWY

  • symbolizuje witalność, radość, energię, ciepło, równowagę, inspirację, pasję, obfitość, niezależność, bezpieczeństwo;
  • łączą się z nim takie wartości, jak: innowacyjność, trwałość, przyjaźń, zaufanie;
  • wzmaga zainteresowanie;
  • łączy w sobie cechy energii i radości;

🖌 CZARNY

  • wchodzi w korelację z wieloma innymi kolorami kojarzona;
  • kojarzy się z przywództwem, elegancją, oryginalnością, dostojnością, prestiżem, stabilnością, luksusem i sukcesem;
  • słabe strony? Może budzić lęk i wywołuje nastrój przygnębienia;

🖌 RÓŻOWY / FIOLETOWY

  • fiolety i róże są symbolami stałości, autorytetu, dostojności i wyniosłości;
  • róże kojarzą się zazwyczaj z romantyzmem, dają wrażenie czułości, mogą być też utożsamiane z elegancją oraz zagadkowością;
  • fiolety mogą sprzyjać medytacjom, melancholii, rozważaniom;
  • fioletowy może kojarzyć się również z tajemniczością, mądrością, niezależnością, a także i bogactwem;

🖌 BIAŁY:

  • optycznie powiększa powierzchnię;
  • kolor biały symbolizuje czystość, świętość, prawdę, nadzieję, spokój;
  • kojarzy się z duchowością i lekkością;
  • daje poczucie elegancji i wyrafinowania;
  • daje złudzenie zimna, chłodu;

🖌 BRĄZY / BEŻE

  • brąz i beż uznawane są za kolory ziemi i drewna;
  • mogą być kojarzone z trwałością, ponadczasowością, zaufaniem i ekologią;
  • są to kolory ciepłe, przyjazne, dające poczucie bezpieczeństwa i spokoju;
  • kojarzą się z jedzeniem (czekolada, karmel, wanilia).

Nie wiemy jak Tobie, ale nam kolory mienią się w głowie, przy czym faktycznie towarzyszą temu zjawisku różne emocje, czy też skojarzenia.

Jak to zatem wykorzystują branże w swoich logach i jakich kolorów używają?

🔷BRANŻA GASTRONOMICZNA
🔸DOMINUJĄCY KOLOR: czerwony
🔸DLACZEGO? Energiczny kolor, przyciągający uwagę, może potęgować uczucie głodu, głębokie odcienie czerwieni kojarzą się z bogactwem, smakiem i bardziej luksusowym jedzeniem

🔸POZOSTAŁE KOLORY:
Zielony- kojarzony często ze zdrowym odżywianiem, byciem Eco, a także daje poczucie odnowy i lepszego samopoczucia
Niebieski w połączeniu z różowym- oddaje słodycz produktów, dlatego często używany jest szczególnie w przypadku promocji słodyczy

🔷BRANŻA LOTNICZA
🔸DOMINUJĄCY KOLOR:  jasny niebieski
🔸DLACZEGO? W tej branży kolor utożsamiany jest z byciem godnym zaufania, a także z byciem rzetelnym, solidnym i słownym, świetnie wpasowuje się w tematykę biur podróży, choćby ze względu na spokój jaki emanuje z tego koloru

🔸POZOSTAŁE KOLORY:
Czerwony- jako, że w czasie lotu zapewniana jest obsługa, kolor ten jest utożsamiany z troską i ciepłem, jakie daje pasażerom linia lotnicza
Żółty- dający poczucie szczęścia i optymizmu- przecież właśnie wyruszasz w podróż!

🔷BRANŻA KOMUNIKACYJNA
🔸DOMINUJĄCY KOLOR: niebieski
🔸DLACZEGO? Aby promować poczucie jasnej komunikacji oraz jasności umysłu

🔸POZOSTAŁE KOLORY:
Czarny- reprezentuje bezpieczeństwo i siłę, moc
Szary- kolor wiarygodności, w połączeniu z niebieskim sprawia, że klienci widzą markę jako rzetelną i godną zaufania

🔷BRANŻA ODZIEŻOWA + AKCESORIA
🔸DOMINUJĄCY KOLOR: czarny
🔸DLACZEGO? Kolor uważany za bardzo modny, nadaje elegancji i dostojności w świecie zakupów

🔸POZOSTAŁE KOLORY:
Czerwony- wiąże się z pożądaniem, ludzie noszący na sobie kolor czerwony często oceniani są jako bardziej atrakcyjni
Pomarańczowy- kojarzy się z ekstrawersją, optymizmem i pewnością siebie

🔷BRANŻA MOTORNICZA
🔸DOMINUJĄCY KOLOR: szary, srebrny
🔸DLACZEGO? Zapewnia luksus i świadczy o wysokiej jakości wykonania

🔸POZOSTAŁE KOLORY:
Czerwony- tu odzwierciedla on męskość, siłę i moc (czy też masz teraz przed oczami czerwone Ferrari, a w nim przystojnego i eleganckiego Pana? :D)
Niebieski- kojarzy się z niezawodnością i spójnością z całością

🔷BRANŻA FARMACEUTYCZNA
🔸DOMINUJĄCY KOLOR: niebieski
🔸DLACZEGO? Oznacza dobre samopoczucie, ponieważ często wiąże się z czystością i zdrowiem.

🔸POZOSTAŁE KOLORY:
Pomarańczowy: uważany za kolor młodości, przywołuje szczęście i odwagę
Zielony: kojarzony przede wszystkim z naturą, promuje poczucie zdrowia oraz uzdrowienia

_____________________________________________________

 🎨 To co? Gotowa na podbój świata kolorów? 🎨

A może masz wrażenie, że każdy z kolorów pasuje do Twojej marki i zastanawiasz się, który wybrać?
❗❗❗Jak powiedziałyśmy na początku, najważniejsze, byś znała swoje wartości i wartości swojej marki- na tym powinnaś opierać dobór kolorystyki. Najlepiej używać 2-3 kolorów i kombinować z ich odcieniami (choć zdarza się, że do loga wykorzystywana jest niemal cała paleta barw- bądź z tym ostrożna, ponieważ jak się przekonasz za chwilę…).  Ważne jest by kolory były czytelne względem siebie i ich spójne, a także byś nie bała się tzw. „pustej, niewykorzystanej” przestrzeni.❗❗❗

Mamy nadzieję, że ten barwny świat stał się dla Ciebie jeszcze bardziej czytelny, a Ty jesteś jeszcze bardziej świadoma kompozycji niektórych z kolorów, co możesz wykorzystać w swojej branży.
🙌Trzymamy kciuki! Powodzenia!🙌

_____________________________________________________

P.S. Daj koniecznie znać  komentarzu, jakich kolorów używasz w swoim logo i co one reprezentują?

A może jednak chcesz coś zmienić w dotychczasowym logo? Pochwal się, jakie zmiany u Ciebie się szykują!

W razie pytań, pisz do nas na 💌 kontakt@embraceyourlife.pl 💌

DOŁĄCZ DO NASZEJ OTWARTEJ GRUPY NA FACEBOOKU
EMBRACE YOUR BUSINESS MAP
ABY OTRZYMYWAĆ JESZCZE WIĘCEJ
WARTOŚCIOWEJ WIEDZY

 

DOŁĄCZAM DO GRUPY
2018-07-03T00:39:53+00:00

2 komentarze

  1. Katarzyna Richter 2018-07-04 at 16:56 - Reply

    A z czym kojarzy się fuksja?

    • Mega Czarniecka 2018-07-04 at 17:46 - Reply

      Fuksja jest ciemnym odcieniem różu z dodatkiem błękitu, jest to ciepły kolor, który dodaje energii i ciepła, wzbudza pewność, zaufanie, kreatywność 🙂 Jaka branża Cię interesuje? 🙂
      Pozdrawiam,
      Mega Czarniecka
      Project Manager embraceyourlife.pl

Nie krępuj się, dodaj KOMENTARZ

WARTOŚCIOWE?

Będzie nam miło, jeśli się tym podzielisz:
Loading...