LIVE jest obecnie najbardziej promowaną organicznie formą posta na Facebooku – to już chyba jasne. Wiele osób ma tego świadomość, a jednak wciąż tak niewiele promuje się za pomocą LIVE’ów…

Ile razy Ty sama podchodziłaś do zrobienia swojego pierwszego lub kolejnego LIVE i jednak się nie zdecydowałaś?

Rozumiemy Cię – wiele osób czuje się sparaliżowana przed zrobieniem swojego pierwszego (albo nawet kolejnego LIVE’a). Tak czy inaczej – jeśli zależy Ci na zwiększeniu świadomości o Tobie i Twojej marce – TERAZ jest ten czas, aby zacząć korzystać z tego rodzaju postów.

Korzyści nie musimy Ci chyba przedstawiać…

Większe zasięgi, większe zaufanie odbiorców, większa rozpoznawalność – a jeśli do tego dołożysz strategicznie zrealizowany przekaz – większa sprzedaż.

NASZE NAJŚWIEŻSZE STUDIUM PRZYPADKU (LIVE)

Poniżej znajdziesz zrzut ekranu z wyników promowania LIVE, który zrobiłyśmy 28 lutego 2018.

Widzów na żywo było 29… Szaleństwo, prawda? A jednak – przez zaplanowane i strategiczne działanie, LIVE dotarł do ponad 35.000 odbiorców, przyniósł nam 120 lajków na Fanpage oraz 187 zapisów na listę malinową.

Koszt reklamy przy tym poście = 700 zł.

Zysk do tej pory (do 8 marca 2018) z samego LIVE (z klientek, które zwróciły się do nas bezpośrednio o współpracę po obejrzeniu LIVE) to 12.900 zł

Interesują Cię takie wyniki i chciałabyś je przełożyć u siebie? Napisz do nas na maila: kontakt@embraceyourlife.pl

Co zrobić, aby nie ośmieszyć się przez Twój pierwszy (albo kolejny) Facebook LIVE?

W dzisiejszym artykule znajdziesz wiele praktycznych wskazówek. Pamiętaj jednak, że te wskazówki nie zyskają na znaczeniu do momentu, do którego z nich nie skorzystasz.

Zaczynajmy.

PRZED ROZPOCZĘCIEM LIVE

Zadbaj o przygotowanie tematu

Podczas wystąpień publicznych na żywo tylko 7% przekazu stanowią wypowiadane słowa. Reszta to tonacja głosu i mowa ciała. W mediach społecznościowych i wystąpieniach online jest jednak inaczej.

Znaczenie ma tutaj to, co mówisz i jak to mówisz. Dlatego szalenie istotne jest to, czy swój temat przygotowałaś sumiennie.

Jak przygotować sobie temat wypowiedzi? My zazwyczaj zaczynamy od tematu, który wiąże się z zakresem potrzeb i pytań naszych odbiorców. Sprawdzamy, czy temat nie jest zbyt szeroki – LIVE powinien mieć od 5 do 40 minut, musi być ciekawy, angażujący i powinien utrzymywać uwagę odbiorców do końca.

Mając już jakiś temat na tapecie, dopisujemy do niego najbardziej adekwatne i istotne punkty. Punkty te muszą stanowić jakąś ścieżkę – tak, aby odbiorca słuchając ich (lub czytając) mógł osiągnąć jakiś cel lub wykonać zadanie.

Dobrze będzie, jeśli w swoich wypowiedziach wymienisz od 3 do 10 takich punktów. Więcej odbiorcy nie zapamiętaj. Mniej może (tylko z pierwszego wrażenia) wydać im się niepełną odpowiedzią.

Odnajdź swoją pozycję mocy, aby nie musieć się martwić o to, jak wyglądasz podczas LIVE

Pozycja mocy to nic innego, jak pozycja (i sposób ustawienia kamery), dzięki której czujesz się najpewniej podczas występowania.

Każda z nas ma taką pozycję… Pomyśl o tym, w jaki sposób robisz sobie selfie telefonem. W tym momencie przymierzasz się do swojej ulubionej pozycji, w której

Twoja twarz (Twoim zdaniem i z doświadczenia) wygląda najlepiej. Tę samą pozycję i sposób ustawienia kamery możesz przygotować przed swoim pierwszym/ kolejnym LIVEm.

Jeśli potrzebujesz, zadbaj też o makijaż oraz włosy. Weź jednak pod uwagę, że ludzie nie lubią idealnych ludzi – pozwól więc sobie na to, aby nie wyglądać perfekcyjnie za każdym razem. Większe znaczenie będzie miało to, co mówisz i czy jesteś dobrze doświetlona.

Przetestuj pierwszy LIVE w swojej własnej, tajnej grupie i przeanalizuj dokładnie nagranie, aby rozpoznać błędy i wyciągnąć wnioski

Nie jesteś techniczna i nie masz pojęcia, czy Twój LIVE zadziała poprawnie? Stwórz na Facebooku swoją własną, prywatną grupę. Dodaj do niej siebie i może jakąś jedną zaufaną osobę (dodanie drugiej osoby nie jest konieczne).

Zaraz po tym wejdź w tę grupę i włącz w niej swój pierwszy Facebook LIVE. Przekonasz się przy tym, jak zareaguje Twój komputer/ laptop/ telefon. Zobaczysz, jak wyglądasz w swojej pozycji mocy. Przetestujesz światło i sprzęt. Zorientujesz się, co gdzie pojawia się na pulpicie/ ekranie.

To ćwiczenie pozwoli Ci oswoić się z oprogramowaniem FB LIVE. Przekonasz się też, że możesz przygotować się chwilę, zanim klikniesz NA ŻYWO.

Zadbaj o dobre oświetlenie i kadr

To zagadnienie padło już wcześniej. Poza tym, co będziesz mówiła, ważne jest, czy odbiorcy będą mogli zobaczyć Cię wyraźnie. Podczas FB LIVE popularne jest zastosowanie kadru tzw. „gadającej głowy” lub telewizyjnego, czyli do pasa włącznie.

Oświetlenie powinno obejmować nie tylko Twoją osobę, ale też tło za Tobą. Gdy będziesz się przygotowywała do wejścia na żywo, sprawdź – co widać za Tobą.

Wyłącz telefon – pod warunkiem, że nie nadajesz przez telefon

To przydatne. Nie chodzi o to, że mogłoby się to wydać nieprofesjonalne, ale kluczem jest fakt, że dzwoniący telefon może wybić Cię z rytmu Twojej wypowiedzi. Warto wyłączyć telefon (jeśli przez niego nie nadajesz), szczególnie gdy robisz LIVEy sprzedażowe.

Poproś, aby nikt z domowników Ci nie przeszkadzał lub znajdź spokojne miejsce

Poinformuj domowników, że czas transmisji LIVE to czas Twojej pracy – w związku z tym prosisz, aby nikt przez dany czas Ci nie przeszkadzał. Upewnij się, że każdy z domowników usłyszy to z osobna – nie przekazywał innym. Dlaczego? Bo po prostu może tego nie zrobić.

Dobrze… Wyobraź sobie, że już się odważasz i robisz to… Wchodzisz na żywo na Facebooku. Nadajesz. CO ROBIĆ? Jak się zachować? Czego unikać?

PODCZAS TRANSMISJI LIVE

Nie czekaj na przybycie pierwszych oglądających

To jest bardzo częsty błąd, który naturalnie popełniają osoby, które robią swoje pierwsze LIVEy. Rzeczy w tym, że Facebook promuje LIVE nawet po tym, kiedy go zakończysz i zachowasz na Fanpage lub profilu prywatnym. Nie ma znaczenia, ile osób ogląda Cię FAKTYCZNIE na żywo.

Jeśli chcesz szybko przykuć uwagę odbiorców i ZACHOWAĆ JĄ – nie czekaj na pierwszych odbiorców – zyskaj odwagę mówić do „0” (zera). Ważne będzie to, jak zaczniesz swoją wypowiedź.

Niektórzy stosują prośby o danie znać „Czy mnie słychać, czy mnie widać?”. Jasne jest, że jeśli mówisz do zera, to nikt Ci nie odpowie. Odbiorcy, którzy dołączą do Ciebie w trakcie transmisji, nie usłyszą Twojego pytania, które zadałaś na początku. Mając na uwadze, że zastosowałaś wcześniejsze wskazówki – sama już wiesz, czy Cię słychać i widać.

Zacznij od przejścia do konkretów. Nakreśl kontekst tematu. A dopiero później, jakby przy okazji, poproś o informacje, czy dobrze słychać. Dodaj też prośbę o „lajki” i serduszka.

Nie witaj się 10 minut

To jest trochę nawiązanie do poprzedniego punktu. Może zdarzyć się tak, że jakieś osoby z grona Twoich znajomych będą dołączały do Twojego LIVE w jego trakcie. Staraj się jednak trzymać tematu, zamiast witać się z każdym z osobna. Witanie się grozi odbieganiem od tematu i przechodzeniem do wielu dygresji, które nie będą miały znaczenia dla nowych odbiorców, którzy chcą poznać konkretny temat.

Nie tłumacz się

To nic złego, że robisz coś po raz pierwszy – nie ma się czego wstydzić. Ale jednocześnie nie ma potrzeby się z tego tłumaczyć. Kiedy mówimy komuś, że zupa jest przesolona, zanim jej spróbuje, to i tak ta zupa w jego ustach będzie słona – nawet jeśli nie jest.

Używając więc słów takich, jak:

nie jestem profesjonalistą w zakresie LIVE’ów

może sprawić, że ktoś w ogóle w żadnym zakresie nie spojrzy na Ciebie jako profesjonalista.

Ale uważaj… Medal ma dwie strony. Nie warto być idealnym – jak pisałam wcześniej. Kluczem będzie to, jak duży dystans masz do siebie samej i umiesz wybrnąć z danej sytuacji – gdy coś konkretnego się posypie (jak np. dźwięk lub obraz). Lub szminka na zębach. Nie masz na to wpływu, ale możesz się z tego śmiać, pamiętaj.

Mów głośno i z energią dopasowaną do tematu

Tonacja Twojego głosu ma znaczenie – to m.in. ona pozwoli zachować uwagę odbiorców.

Poćwicz ją sobie – nagrywając swój głos zanim wystąpisz na żywo. Szczególnie ważne będzie to przygotowanie, jeśli do tej pory nie znasz i nie akceptujesz swojego głosu w formie nagrania.

To, jaką energią emanujesz także ma znaczenie. Język ciała wyraża wiele pomiędzy wierszami. Nie chodzi o to, abyś szalała przed kamerą, jeśli to nie jest w Twojej naturze i nie czujesz się w tym naturalnie. Wyrażaj swoje emocje, ale nie podchodź do LIVE, gdy jesteś smutna, zamyślona, gdy Twoje myśli zbyt często odbiegają od tematu lub kiedy jesteś przygnębiona. Zadbaj o swoją dobrą energię.

Skup się na odbiorcach, a nie na sobie

Gdy zadbasz o swoją dobrą energię i przygotowanie do tematu – naturalne będzie dla Ciebie z czasem to, że skupiasz swoją uwagę i wypowiedź na odbiorcach – a nie na tym, jak Ty wypadasz czy wyglądasz w oczach innych.

Przewrotnie – im mniej skupiasz się na sobie, tym bardziej odbiorcy skupiają się na tym, co TY możesz dla nich zrobić i co oni chcą zrobić z Tobą.
Zrobienie LIVE, to jeszcze nie wszystko. Gdy już emocje opadną (a powinny szybko), będzie miało znaczenie, co zrobisz z nim dalej. Przekonaj się, co zrobić, aby zwiększyć jego zasięg organiczny i wypromować swoją markę do szerszego grona potencjalnych klientów.

PO ZAKOŃCZENIU TRANSMISJI LIVE

Zachowaj nagranie lub usuń je, jeśli jest to część Twojej strategii

Decyzja o tym, czy zachowasz nagranie na Fanpage lub na profilu prywatnym ma znaczenie i powinno ono być potraktowane strategiczne. To jest szeroki temat, ponieważ możliwości promocyjnych i sprzedażowych, związanych z jedną i drugą opcją jest wiele.

Pamiętaj, że ważne jest, abyś podjęła decyzję przed rozpoczęciem LIVE, a nie po jego zakończeniu – tylko w takim wypadku jesteś w stanie podjąć sensowne kroki jeszcze przed włączeniem się na żywo.

Dodaj opis do nagrania LIVE

Decydując się na zachowanie nagrania, zachęć odbiorców do jego odtworzenia przez edycję i dodanie opisu – jak przy normalnych postach.

Dodaj linki, jeśli je obiecałaś, albo jest to część Twojej strategii

Linki przy LIVE warto dodać w komentarzu, a nie w opisie video. Dzięki temu nie zmniejszysz sobie zasięgu organicznego.

Dodaj zdjęcie wyróżniające w edycji video

Niewiele osób to robi, bo niewiele o tym wie… Wchodząc w szczegółową edycję nagrania, możesz dodać do niego miniaturę, która będzie zwierała napis i zdjęcie jeszcze bardziej zachęcające do odtworzenia całości – gdy Twój LIVE pokaże się komuś na jego „ścianie” na Facebooku.

Pobierz LIVE z FB i dodaj go na swój kanał na YouTubie – pozycjonując się w Google

Jedną z ostatnich taktyk, którą polecamy naszym klientom, jest pobranie danego LIVE (w zależności od strategii wszystkich działań wokół LIVE’ ów) i wgranie go na YouTuba z zadbaniem o odpowiednie pozycjonowanie w danych frazach kluczowych i tematyce.

O szczegółach pozycjonowania na YouTubie możesz przeczytać tutaj więcej:

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu całościowej strategii dla rozwoju Twojej marki i zwiększenia sprzedaży online? Napisz do nas w sprawie współpracy na maila: kontakt@embraceyourlife.pl

P.S. Jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy i mogący pomóc Twojej społeczności zyskiwać więcej klientów i zwiększać ich rozpoznawalność za pomocą LIVE’ ów – podziel się nim na swoich kanałach. Dziękujemy. A teraz do dzieła – podeślij nam link do Twojego pierwszego lub kolejnego LIVE na Facebooku.

Pozdrawiam,

Honorata
Mentorka Marketingu i Zwiększania Sprzedaży Online