Przyznam szczerze, że na moich studiach “Social media marketing” mówi się o strategii dość dużo, ale na mówieniu się kończy i ciężko o konkretne przykłady. Ale nie o studiach tutaj….
Czasem więc podpieram się szkoleniami o tematyce związanej z mediami społecznościowymi lub też ciekawymi artykułami ze stron np. Medium (polecam!) itp.

Dziś, tu poniżej, znajdziesz “podstawowy” mini zbiór tego, co (wg mnie) jest ważne przy budowaniu strategii, a co zebrałam ze studiów, szkoleń, guru marketingu i internetu i… co, mam nadzieję, pomoże Ci uporządkować działania w mediach.
Dlaczego podstawowy?

Opracowanie strategii jest często bardzo czasochłonne.

POPRAWKA: OpracoWYwanie strategii jest bardzo czasochłonne. To ciągła praca.

Ważne jest więc rozpoczęcie budowanie strategii od pewnych podstaw, sprawdzić, co się działa, a co nie, co trzeba zmienić, a co usprawnić, która platforma jest dla Twojego biznesu najbardziej odpowiednia, a z której nie ma zbytnio pożytku, itd, itp.

Masz plan na konkretne działania? Super. Działają? Extra! Jednak to nie znaczy, że działać będą cały czas, ponieważ ludzie i ich potrzeby i trendy wciąż ulegają zmianom, a wraz z nimi nasze działania w mediach. A co jeśli jednak dana strategia nie zadziała? Czas obrać inny kierunek.

Żeby wiedzieć jak i od czego zacząć opracowywanie własnej strategii, poniżej zapraszam do przejrzenia:

Mini przewodnik po najważniejszych mediach społecznościowych:

FACEBOOK

Facebook jest najlepszym miejscem do pozyskiwania nowych klientów za pośrednictwem płatnych reklam.

  • 1 post dziennie w godzinach 13:00-16:00
  • Najlepsza ilość hashtagów- 0 (tak, dokładnie 0- na Facebooku hashtagi nie mają takiego znaczenia i zastosowania, jak na Instagramie)
  • Liczba użytych znaków w poście: 111
  • Przeczytaj więcej na naszym blogu m.in o tym, jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku

INSTAGRAM

Instagram to miejsce, w którym budujesz powiązania marki z obecnymi klientami.

  • 2 posty dziennie (więcej o Instagramie i publikacji postów pisałam TUTAJ., sprawdź też po co są InstaStories i jak ich używać, )
  • Najlepsza ilość hashtagów – 11
  • Ilość emotikon- 3
  • Liczba użytych znaków w poście: 214

LINKEDIN

LinkedIn to miejsce, w którym angażujesz obecnych pracowników oraz przyciągasz nowe talenty i profesjonalistów z branży.

  • 1 post dziennie w godzinach 9:00- 17:00 (godziny pracy)
  • Udostępniaj posty ze zdjęciami/ obrazkami i wideo (zbierają zazwyczaj dwa-trzy razy więcej komentarzy)
  • Udostępniaj posty innych użytkowników, przez co być może oni zaczną udostępniać Twoje treści u siebie
  • Możesz @oznaczyć kogoś, kogo cytowałeś w swoim artykule albo @ w poście kogoś z kim nawiązałeś wartościowy według Ciebie kontakt. Bardzo możliwe, że te osoby poczują się docenione i wyróżnione i będą chętne do udostępnienia Twojej treści swoim odbiorcom.
  • Na naszym blogu możesz przeczytać też jak stworzyć dobry profil bizneoswy na LinkedIn

YOUTUBE

YouTube to miejsce, w którym wspierasz obecnych klientów, dzięki materiałom edukacyjnym i treściom wideo. Ponieważ filmy z YouTube pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google, możesz generować ruch organiczny do swojej witryny za pośrednictwem obydwu tych platform.

  • Używaj słów kluczowych w tytule i opisie filmu, by lepiej wypozycjonować swoje wideo 
  • Pamiętaj o regularności udostępniania wideo
  • Twórz ciekawe i interesujące miniatury wideo (niestandardowe połączenie kolorów, grafiki, przykuwające uwagę słowa klucze)
  • Łącz widea z playlistami, które masz na swoim kanale
  • Ilość hashtagów: 15 max
  • Ilość znaków: do 500 max

Na zakończenie mam dla Ciebie coś jeszcze.

Ważne przy opracowywaniu strategii działania w mediach społecznościowych, które łączy się z tworzeniem treści, jest jeszcze zachęcenie Twojego odbiorcy do odpowiedniego zachowania (odpowiedniego- w znaczeniu “pożądanego przez Ciebie).

Pomoże Ci w tym miejscu koncepcja EAST ( z ang. Easy, Attractive, Social, Timing).

Sprawdźmy zatem co się chowa za poszczególnymi słowami:

Koncepcja EAST

E- łatwe

  • Pisz w miarę krótkie teksty
  • Twórz proste, niezłożone zdania
  • Używaj prostego języka odpowiedniego dla Twoich odbiorców
  • Formułuj prośbę w sposób jednoznaczny (upewnij się, że jest ona zgodna z Twoimi celami!)

A- atrakcyjne

  • Dostarczaj odbiorcom wartościowe dla nich treści
  • Korzystaj z atrakcyjnych grafik i materiałów wizualnych, które są w zgodzie z Twoją marką
  • Poruszaj emocje
  • Stawiaj treści rozrywkowe albo skłaniające do myślenia (ale nie łącz tych celów)

S-Społecznościowe

  • Zadbaj, aby twoje treści można było łatwo udostępniać
  • Sprawnie odpowiadaj na komentarze innych użytkowników
  • Zaangażowani użytkownicy są Twoimi najlepszymi sprzymierzeńcami
  • Twórz użytkownikom okazje do wypowiedzi
  • Zawsze dodawaj linki do swoich mediów społecznościowych

T- na czas

  • Staraj się aby Twoje treści dotyczyły aktualnych wydarzeń, trendów lub elementów aktualnych dla Twoich odbiorców
  • Planuj posty. Nie publikuj 5 jednego dnia, by potem milczeć przez tydzień.
  • Korzystaj z kalendarza mediów społecznościowych, aby planować publikację swoich treści (np. Hootsuite, Planoly, Preview)

______________________________

“Wow, czy tego wszystkiego nie za dużo na raz?”

A jak pierwszy raz wsiadłaś za kierownicę samochodu- czy te wszystkie znaki, inne samochody, światla, skrzyżowania, warunki pogodowe i (przepraszam za słowo) srające ptaki na szybę samochodu- czy to nie za dużo na raz?

A jednak to opanowałaś. A jednak wszystko z czasem zaczęło być coraz prostsze i bardziej zrozumiałe. Teraz już możesz w jednej ręce trzymać telefon i rozmawiać z przyjaciółką, w drugiej tusz do rzęs, którym już całkiem sprawnie operujesz przy lusterku, trzecią ręką trzymasz kierownicę, a czwartą zmieniasz biegi.

Z działaniami na mediach będzie dokładnie tak samo- warunkiem jest jednak poznanie Twoich odbiorców, kim są , co lubią, kiedy przebywają w internecie, na instagramie, na facebooku itd. Dlatego… dane i statystyki podane wyżej, wcale nie muszą w 100% sprawdzać się u Ciebie i w Twoim biznesie. Tak jak powiedziałam wcześniej- tu liczy się ciągła praca i analiza działań.

Wszystko jednak zaczynamy od małych pierwszych kroków, by potem móc stawiać pewne i wieksze kroki. Tak więc- do dzieła!

________________________

P.S. Napisz w komentarzu, o jakiej platformie chciałabyś dowiedzieć się więcej. Platforma , która uzyska najwięcej komentarzy, zostanie opisana w następnym artykule 🙂

________________________________________

Miłego dnia,
Mega Czarniecka
Project Manager w embraceyourlife.pl – Mentorki Biznesu i Zwiększania Sprzedaży