Czy jesteś jedną z tych blogerek, która czuje stres przed publikacją kolejnego wpisu, z powodu braku pewności o jego wystarczającej wartości dla odbiorców? Czy ta niepewność rośnie z tygodnia na tydzień, kiedy patrzysz na mizerne statystyki odwiedzin?
Jak zyskać pewność, że Twoje wpisy są wartościowe
i będą chętnie czytane?
Przede wszystkim musisz upewnić się, że treść jest dobrze ułożona, łatwa w odbiorze i przystępna dla robotów wyszukiwarek. Bez przedłużania – oto 15 taktyk, które pomogą Ci pisać POCZYTNE posty blogowe za każdym razem.
I. WERYFIKACJA
#1 Czy Twoi potencjalni odbiorcy są zainteresowani tematem?
Zanim przysiądziesz do tworzenia kolejnego wpisu blogowego, zastanów się, czy odbiorcy chcą czytać to, co masz im do przekazania. A jeśli chcą czytać, to jakie mogą mieć ku temu powody.
Staraj się myśleć z perspektywy odbiorcy, a nie własnego przekonania na temat danego tematu, który aktualnie masz w planach do napisania.
Gdy już określisz temat, sprawdź w Google Keyword w jaki sposób potencjalni czytelnicy wyszukują danego tematu w wyszukiwarce.
#2 Czy Twój wpis ma jakiś cel?
Zakładając, że nie jesteś twórcą śmiesznych anegdot i nie piszesz scenariuszy StandUpowych – zastanów się, czy Twój wpis ma realną wartość dla czytelnika? Czy odpowiada na pytanie, które on sobie zadaje od jakiegoś czasu? Czy ma wartościowe wnioski?
Upewnij się, że każdy czytelnik będzie mógł wyciągnąć dla siebie coś ważnego i wartościowego.
#3 Czy Twój wpis czymś się wyróżnia spośród tysięcy w danym temacie?
Czy poruszasz jakąś wyjątkową kwestię, której nikt wcześniej nie poruszył? A może tylko powielasz to, co zostało już napisane?
Upewnij się, że Twoja treść porusza jakieś nowe zagadnienie. Zadbaj o to, aby wnieść coś nowego do internetowej dyskusji.
II. SEO
#4 Stwórz porywający tytuł
Nadaj Twojemu wpisowi taki tytuł, któremu nikt z zainteresowanych tematem nie będzie w stanie się oprzeć. Dodatkowo pamiętaj o tym, aby zawrzeć w tytule słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować. Napisz do nas, jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób generować takie tytuły. Jeśli chcesz rozpocząć o własnych siłach, pamiętaj, że tytuły rozpoczynające się od liczb lub słowa “Jak” są jednymi z najczęściej klikanych.
#5 Edytuj bezpośredni odnośnik
Bezpośredni odnośnik do wpisu generuje się, gdy dodajesz tytuł. Możesz go edytować. Niestety, niewiele osób to robi – przez co odnośniki do wpisów są nieskończenie długie i obniżają SEO. Edytuj swoje bezpośrednie odnośniki, pozostawiając w nich tylko słowa kluczowe.
#6 Użyj słów kluczowych w treści
Nie zapomnij, aby od 3 do 5 razy użyć pożądanych słów kluczowych w treści Twojego wpisu. Dzięki temu post będzie jeszcze bardziej przyjazny robotom przeglądarek.
#7 Nie lekceważ nagłówków
Nagłówki na co najmniej 2 sposoby wspierają poczytność Twoich wpisów. Przede wszystkim – pomagają w podziale tekstu na części, z których wyróżniane są te bardziej istotne. Po drugie – odpowiednio zastosowane nagłówki wspierają pozycjonowanie.
Stosując wyróżnienia nagłówków, wybieraj te, w których stosujesz słowa kluczowe.
(Więcej o SEO dla Twojej strony przeczytasz w innym wpisie, klikając TUTAJ)
III. ORGANIZACJA
Daj swoim czytelnikom wystarczający powód do pozostania na Twoim poście. Dostosuj jego wygląd w taki sposób, aby był przyjemny dla oczu.
#8 Nie lej wody
Jeśli zamierzasz napisać długi post, to musisz mieć do tego dobry powód. W przeciwnym wypadku spodziewaj się, że po pierwszym spojrzeniu na całościowy tekst użytkownik zdecyduje, aby jednak opuścić Twoją stronę.
Dlaczego? Ponieważ długie paragrafy odstraszają czytelników. Szczególnie, gdy pomiędzy litym tekstem nie stosujesz wystarczająco ciekawych nagłówków.
#9 Załóż, że Twój czytelnik nie przeczyta całości
Nie licz na to, że Twój potencjalny odbiorca poświęci coś (dla niego znacznie ważniejszego) ponad przeczytanie Twojego tekstu. Zakładaj z góry, że czytelnik wpada na Twój tekst będąc w drodze lub wieczorem po całym dniu ciężkiej pracy.
W związku z tym załóż z góry, że ktoś może nie przeczytać Twojego tekstu od początku do końca. Dzięki temu będziesz w stanie przygotować treść w taki sposób, aby wyróżnić najbardziej istotne dla czytelnika informacje.
Kiedy tylko masz ku temu okazję, twórz teksty zawierające listę lub spis najważniejszych kwestii. Pogrubiaj w paragrafach to, co jest istotne i wyróżniaj kolorem tylko to, co może naprawdę zainteresować czytelnika.
#10 Dobierz grafikę/ zdjęcie do tematu
Grafika w Twoich wpisach powinna przyciągać uwagę odbiorców tak samo, jak tytuł. Postaraj się za pomocą grafiki wyciągnąć jak najwięcej korzyści dla Twojego wpisu. To oznacza również odpowiednie pozycjonowanie.
Jak to zrobić?
- Zanim wgrasz obrazek, zmień jego nazwę uwzględniając słowa kluczowe
- Zmień tytuł obrazka po wgraniu go na stronę na taki sam, jak tytuł wpisu
- Dodaj opis obrazka, który zawiera słowa kluczowe
#11 Zrób odnośniki do poprzednich wpisów
Czy posiadasz już w swoich zbiorach wpisy, które w jakiś sposób uzupełniają to, co tworzysz aktualnie? Jeśli tak, koniecznie z tego skorzystaj – umieszczając odnośniki linkujące do poprzednich treści.
#12 Zrób odnośniki zewnętrzne
Jeśli to możliwe, stwórz też odnośniki do zewnętrznych źródeł, z których korzystałaś przy publikacji swojego wpisu. To wpływa na poczytność Twojego bloga bardzo pozytywnie.
#13 Sprawdź metadane
To, co znajduje się w metadanych Twojego wpisu widoczne jest w wyszukiwarkach – tuż pod tytułem. Upewnij się więc, że zadowala Cię to, co znajduje się w tym opisie i w razie konieczności edytuj go. Pamiętaj, że opis ten powinien zachęcać do otwarcia wpisu.
#14 Edytuj wypis
Wypis, to nic innego jak skrót tego, co znajduje się w całej treści Twojego wpisu. Niektóre strony same generują wypis, zasysając początek tekstu z posta. Z reguły jednak początek, to nie jest coś, co może zainteresować odbiorców i zachęcić do czytania. Jeśli tak się dzieje u Ciebie – postaraj się wyciągnąć kawałek treści z Twojego wpisu, która zrobi to lepiej.
#15 Powiedz Twoim czytelnikom, co mają zrobić dalej
Pamiętaj, że każdy dobry wpis jest idealnym sposobem na promocję Twojej marki. Każdy więc – w sposób pośredni lub bezpośredni – powinien zachęcać odbiorców do wykonania kolejnego kroku.
O co poprosić czytelników?
Zachęć ich do zapisania się na newsletter, wskaż miejsce do polubienia lub obserwowania albo najzwyczajniej w świecie przekieruj na ofertę albo stronę o Tobie.
KILKA DODATKOWYCH PUNKTÓW
Nie lekceważ korekty. Gdy już stworzysz wpis, odpocznij od niego kilka godzin, a następnie wróć i sprawdź błędy (przed publikacją). Jeśli sama nie masz do tego głowy, możesz poprosić kogoś z Twojej grupy mastermin.
Czy któraś z tych taktyk okazała się dla Ciebie zupełnie nowa? Coś byś jeszcze dodała? Którą z nich już od dawna stosujesz i jakie daje Ci to rezultaty?
Ważne jest to, aby treści były odpowiedzią na potrzeby odbiorców. Zanim zaczynam pisać kolejny wpis na bloga robie research i sprawdzam, czy wybrany przeze mnie temat jest w miarę często wyszukiwany w Google. Warto o tym pamiętaj i nie marnować czasu na tematy, które nie będą w żaden sposób wyszukiwane przez ludzi :) Polecam narzędzie np. Ubersuggest, które pokazuje, jakie zapytania w Google cieszą się popularnością.
Naprawdę przydatny wpis. Zabieram się za przeszukanie Waszego bloga :) Pozdrawiam serdecznie.
Zapraszamy :) Cieszymy się, że wpis zainspirował.
Praktyczny wpis! :) Myślę, że z wielu porad skorzystam :)
Super wpis, wezmę kilka podpunktów pod uwagę, w szczególności te o nagłówkach, których w ogóle na blogu nie mam.
Bardzo nam miło, cieszymy się, że mogłyśmy pomóc!
dzięki za wskazówki, postaram się jakoś wprowadzić te porady w życie :)
Super, wszystko zebrane w jednym miejscu. Muszę tylko ogarnąć te słowa kluczowe – kiedyś próbowałam zrozumieć Google Adwords, ale szybko się poddałam.
Naprawdę super wpis :) mnie zainteresowało szczególnie opisywanie zdjęć. Niby to robiłam ale jak widać nie do końca poprawnie ;) teraz się poprawie!
Super przydatny wpis, dziękuję!
Dziękuję za te wskazówki, przydadzą się!
Bardzo dobre wskazówki :-) Konkretnie napisane. Na pewno każdemu się przydadzą.
Pozdrawiam,
Ania
Bardzo przydatne porady, zwłaszcza przy próbie stworzenia planu wpisów na najbliższy czas :)
Super! Owocnych działań! Zapraszamy częściej. O czym jeszcze chciałabyś się dowiedzieć?
Super, tego mi było trzeba! Co najmniej połowa informacji była mi obca – teraz mam ściągawkę przy tworzeniu wpisów. Dzięki dziewczyny, będę teraz dzięki Wam uważniej blogowała :)!
To bardzo miła wiadomość :) Zapraszamy częściej :)
Dzięki wielkie za ten post. Dopiero zaczynam przygodę z blogiem i właśnie takich informacji potrzebuje:)
Wspaniale! Udanego blogowania życzymy! W razie czego pytaj śmiało, chętnie zawsze coś podpowiemy.
Bardzo przejrzysty i pomocny wpis. Co prawda wiele informacji wyciągnęłam już z obecnej pracy, ale dzięki Wam uzupełniłam je o kilka kwestii. Dziękuję! ;)
PS Miałyście jakieś błędy z aplikacją do komentowania. ;)
Dzięki za czujność ;) I cieszymy się, że mogłyśmy pomóc. W razie czego pisz do nas z pytaniami, zawsze chętnie uzupełnimy Twoją wiedzę o coś nowego :) Pomyślności
Dziewczyny fajnie to opisałyście. Jestem na etapie uczenia się jako początkujący i muszę powiedzieć, że jest to jeden z najbardziej klarownych, dobrych ”pomocników” jakie do tej poro czytałam. Zrobiłam sobie wypis z notatkami i będę powoli uczyć się regularnie wdrażać je w życie.
Bardzo się cieszymy. :) Dzięki za wiadomość i trzymamy kciuki, aby wdrażanie szło sprawnie. W razie czego pytaj na bieżąco, gdyby pojawiały się jakieś rzeczy, których nie będziesz umiała przeskoczyć
Bardzo przydatne wskazówki! Post ląduje u mnie w „ulubionych” – na pewno będę do niego wracać :)
Super, działaj! :) Pozdrawiamy