Czy jesteś jedną z tych blogerek, która czuje stres przed publikacją kolejnego wpisu, z powodu braku pewności o jego wystarczającej wartości dla odbiorców? Czy ta niepewność rośnie z tygodnia na tydzień, kiedy patrzysz na mizerne statystyki odwiedzin?

Jak zyskać pewność, że Twoje wpisy są wartościowe
i będą chętnie czytane?

Przede wszystkim musisz upewnić się, że treść jest dobrze ułożona, łatwa w odbiorze i przystępna dla robotów wyszukiwarek. Bez przedłużania – oto 15 taktyk, które pomogą Ci pisać POCZYTNE posty blogowe za każdym razem.

I. WERYFIKACJA

 

#1 Czy Twoi potencjalni odbiorcy są zainteresowani tematem?

Zanim przysiądziesz do tworzenia kolejnego wpisu blogowego, zastanów się, czy odbiorcy chcą czytać to, co masz im do przekazania. A jeśli chcą czytać, to jakie mogą mieć ku temu powody.

Staraj się myśleć z perspektywy odbiorcy, a nie własnego przekonania na temat danego tematu, który aktualnie masz w planach do napisania.

Gdy już określisz temat, sprawdź w Google Keyword w jaki sposób potencjalni czytelnicy wyszukują danego tematu w wyszukiwarce.

#2 Czy Twój wpis ma jakiś cel?

Zakładając, że nie jesteś twórcą śmiesznych anegdot i nie piszesz scenariuszy StandUpowych – zastanów się, czy Twój wpis ma realną wartość dla czytelnika? Czy odpowiada na pytanie, które on sobie zadaje od jakiegoś czasu? Czy ma wartościowe wnioski?

Upewnij się, że każdy czytelnik będzie mógł wyciągnąć dla siebie coś ważnego i wartościowego.

#3 Czy Twój wpis czymś się wyróżnia spośród tysięcy w danym temacie?

Czy poruszasz jakąś wyjątkową kwestię, której nikt wcześniej nie poruszył? A może tylko powielasz to, co zostało już napisane?

Upewnij się, że Twoja treść porusza jakieś nowe zagadnienie. Zadbaj o to, aby wnieść coś nowego do internetowej dyskusji.

II. SEO

 

#4 Stwórz porywający tytuł

Nadaj Twojemu wpisowi taki tytuł, któremu nikt z zainteresowanych tematem nie będzie w stanie się oprzeć. Dodatkowo pamiętaj o tym, aby zawrzeć w tytule słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować. Napisz do nas, jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób generować takie tytuły. Jeśli chcesz rozpocząć o własnych siłach, pamiętaj, że tytuły rozpoczynające się od liczb lub słowa “Jak” są jednymi z najczęściej klikanych.

#5 Edytuj bezpośredni odnośnik

Bezpośredni odnośnik do wpisu generuje się, gdy dodajesz tytuł. Możesz go edytować. Niestety, niewiele osób to robi – przez co odnośniki do wpisów są nieskończenie długie i obniżają SEO. Edytuj swoje bezpośrednie odnośniki, pozostawiając w nich tylko słowa kluczowe.

#6 Użyj słów kluczowych w treści

Nie zapomnij, aby od 3 do 5 razy użyć pożądanych słów kluczowych w treści Twojego wpisu. Dzięki temu post będzie jeszcze bardziej przyjazny robotom przeglądarek.

#7 Nie lekceważ nagłówków

Nagłówki na co najmniej 2 sposoby wspierają poczytność Twoich wpisów. Przede wszystkim – pomagają w podziale tekstu na części, z których wyróżniane są te bardziej istotne. Po drugie – odpowiednio zastosowane nagłówki wspierają pozycjonowanie.

Stosując wyróżnienia nagłówków, wybieraj te, w których stosujesz słowa kluczowe.

(Więcej o SEO dla Twojej strony przeczytasz w innym wpisie, klikając TUTAJ)

III. ORGANIZACJA

Daj swoim czytelnikom wystarczający powód do pozostania na Twoim poście. Dostosuj jego wygląd w taki sposób, aby był przyjemny dla oczu.

#8 Nie lej wody

Jeśli zamierzasz napisać długi post, to musisz mieć do tego dobry powód. W przeciwnym wypadku spodziewaj się, że po pierwszym spojrzeniu na całościowy tekst użytkownik zdecyduje, aby jednak opuścić Twoją stronę.

Dlaczego? Ponieważ długie paragrafy odstraszają czytelników. Szczególnie, gdy pomiędzy litym tekstem nie stosujesz wystarczająco ciekawych nagłówków.

#9 Załóż, że Twój czytelnik nie przeczyta całości

Nie licz na to, że Twój potencjalny odbiorca poświęci coś (dla niego znacznie ważniejszego) ponad przeczytanie Twojego tekstu. Zakładaj z góry, że czytelnik wpada na Twój tekst będąc w drodze lub wieczorem po całym dniu ciężkiej pracy.

W związku z tym załóż z góry, że ktoś może nie przeczytać Twojego tekstu od początku do końca. Dzięki temu będziesz w stanie przygotować treść w taki sposób, aby wyróżnić najbardziej istotne dla czytelnika informacje.

Kiedy tylko masz ku temu okazję, twórz teksty zawierające listę lub spis najważniejszych kwestii. Pogrubiaj w paragrafach to, co jest istotne i wyróżniaj kolorem tylko to, co może naprawdę zainteresować czytelnika.

#10 Dobierz grafikę/ zdjęcie do tematu

Grafika w Twoich wpisach powinna przyciągać uwagę odbiorców tak samo, jak tytuł. Postaraj się za pomocą grafiki wyciągnąć jak najwięcej korzyści dla Twojego wpisu. To oznacza również odpowiednie pozycjonowanie.

Jak to zrobić?

  • Zanim wgrasz obrazek, zmień jego nazwę uwzględniając słowa kluczowe
  • Zmień tytuł obrazka po wgraniu go na stronę na taki sam, jak tytuł wpisu
  • Dodaj opis obrazka, który zawiera słowa kluczowe

#11 Zrób odnośniki do poprzednich wpisów

Czy posiadasz już w swoich zbiorach wpisy, które w jakiś sposób uzupełniają to, co tworzysz aktualnie? Jeśli tak, koniecznie z tego skorzystaj – umieszczając odnośniki linkujące do poprzednich treści.

#12 Zrób odnośniki zewnętrzne

Jeśli to możliwe, stwórz też odnośniki do zewnętrznych źródeł, z których korzystałaś przy publikacji swojego wpisu. To wpływa na poczytność Twojego bloga bardzo pozytywnie.

#13 Sprawdź metadane

To, co znajduje się w metadanych Twojego wpisu widoczne jest w wyszukiwarkach – tuż pod tytułem. Upewnij się więc, że zadowala Cię to, co znajduje się w tym opisie i w razie konieczności edytuj go. Pamiętaj, że opis ten powinien zachęcać do otwarcia wpisu.

#14 Edytuj wypis

Wypis, to nic innego jak skrót tego, co znajduje się w całej treści Twojego wpisu. Niektóre strony same generują wypis, zasysając początek tekstu z posta. Z reguły jednak początek, to nie jest coś, co może zainteresować odbiorców i zachęcić do czytania. Jeśli tak się dzieje u Ciebie – postaraj się wyciągnąć kawałek treści z Twojego wpisu, która zrobi to lepiej.

#15 Powiedz Twoim czytelnikom, co mają zrobić dalej

Pamiętaj, że każdy dobry wpis jest idealnym sposobem na promocję Twojej marki. Każdy więc – w sposób pośredni lub bezpośredni – powinien zachęcać odbiorców do wykonania kolejnego kroku.

O co poprosić czytelników?
Zachęć ich do zapisania się na newsletter, wskaż miejsce do polubienia lub obserwowania albo najzwyczajniej w świecie przekieruj na ofertę albo stronę o Tobie.

KILKA DODATKOWYCH PUNKTÓW

Nie lekceważ korekty. Gdy już stworzysz wpis, odpocznij od niego kilka godzin, a następnie wróć i sprawdź błędy (przed publikacją). Jeśli sama nie masz do tego głowy, możesz poprosić kogoś z Twojej grupy mastermin.

Czy któraś z tych taktyk okazała się dla Ciebie zupełnie nowa? Coś byś jeszcze dodała? Którą z nich już od dawna stosujesz i jakie daje Ci to rezultaty?