Jak stworzyć dobry profil biznesowy na LinkedIn?

O LinkedIn pisałyśmy już jakiś czas temu. Platforma ta ciągle się rozwija i okazuje się, że potrafi nam pomóc np. w poszerzaniu kontaktów biznesowych, ale i nie tylko… (o tym później).

LinkedIn uważany jest obecnie za taką codzienną dawkę prasówki, ale nie byle jakiej, bo związanej z branżą, w której funkcjonujesz, czy też z zakresu świata biznesowego i finansowego. Jeszcze do niedawna LinkedIn uważany był za platformę do dzielenia się swoim „CV” online. Korzystały z niego w większości osoby na wysokich stanowiskach i te, które znały język angielski. Od kiedy LinkedIn przetłumaczony został (wreszcie) na język polski, dla wielu osób stał się  on źródłem informacji oraz kontaktów.

Jednak wciąż wielu Polaków nie korzysta z tej platformy tak często jak np. z Facebooka. Dlaczego?

Po pierwsze – obawa przed oceną, krytyką. W końcu dzielisz się swoim doświadczeniem, swoimi umiejętnościami, wiedzą, tym, czym się interesujesz itp. Hejterzy – oh macie pole do popisu!

Po drugie

„Nie wychylaj się! Jak będą chcieli to Cię znajdą”.

Bo w sumie po co wychodzić poza swoją strefę komfortu i robić coś, czego inni właśnie nie robią?- „siedź jak mysz pod stołem i czekaj… może ktoś w końcu rzuci serem”.

Po trzecie – nie mówimy o swoich sukcesach i nie wiemy jak budować personal branding lub też nie wiemy, czym ono jest.

Personal branding to po prostu Twoja marka osobista. Tą markę budujesz i kreujesz każdego dnia w otoczeniu, w którym się znajdujesz. A co ostatecznie jest tą Twoją marką? Często się mówi, że marka osobista to

„to, co mówią o Tobie, kiedy nie ma Cię w pokoju”.

W rzeczywistości cyfrowej (online) można by powiedzieć, że

„marka osobista to  NIE TO, co wiesz, ale to, co publikujesz, czyli jak dajesz się poznać w social mediach”.

Dla kogo jest więc LinkedIn? I czy jest on dla każdej branży?

Myślę, że możemy pokusić się o stwierdzenie, że dla każdego. Może jedynie popyt na usługi lekarzy jest tak duży, że nie potrzebują mieć swoich profili na LinkedIn, chociaż jeśli któryś z lekarzy zechce zbudować swoją własną markę i po jej wykreowaniu zarabiać 3x więcej niż jego koledzy z branży- cóż- droga wolna.

Jak dobrze budować wizerunek w Internecie?

Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: po co chcesz mieć profil na Linkedin? Jaki masz ważny ku temu powód? Przykład odpowiedzi: Chcę mieć markę eksperta w swojej dziedzinie, chcę pracować nad swoją karierą i rozwojem. Chcę rozwijać swoją pasję zawodową.

UWAGA: LinkedIn jest też świetną opcją dla ludzi związanych ze sztuką- jakie swoje obrazy chowasz po kątach?

Co dalej?

Zadaj sobie pytanie:

Kim jestem? Co mnie wyróżnia od innych, od innych z mojej branży? Jakie jest Twoje wykształcenie? Czy może jesteś samoukiem (co też świadczy o własnej determinacji i cierpliwości człowieka do osiągnięcia swojego celu)? Czym się interesujesz?

Tych informacji właśnie użyjesz do opisu swojego profilu na LinkedIn.

Pytanie „Czym się interesujesz” jest o tyle ważne, że wskaże Ci, co możesz udostępniać na swoim profilu. To właśnie te „udostępniane” posty, newsy, Twoje przemyślenia, rady, wiedza itp., budują w dużej mierze Twoją markę. Tak właśnie będą widzieć Cię inni ludzie, ludzie z Twojej branży, Twoi potencjalni klienci, czy też nawet Twoi przyszli pracownicy.

Dobra, domyślam się, co teraz pomyślałaś:

„Internet jest teraz tak przesycony informacjami, że moje posty zginą w tłumie- jaki jest więc sens w kreowaniu swoich treści i ich udostępnianiu?”

To teraz zastanów się, na przykładzie Facebooka, ilu Twoich znajomych wypuszcza własne wideo, czy też posty przekazujące coś wartościowego? Rzeczywistość jest taka, że 98% użytkowników konsumuje, a tylko 2%  kreuje i publikuje. „Konkurencja” nie jest więc zbyt duża.

Pytanie tylko, czy Ci się chce, czy nie?

Znajdź grupy, w których „przesiadują” Twoi potencjalni klienci. Nie muszą być to grupy ściśle powiązane z Twoją firmą, pamiętaj, że czasami klient nie wie, czego potrzebuje, a tą potrzebę stwarzasz mu właśnie Ty. Rozmawiaj z ekspertami z Twojej dziedziny np. na forach, udzielaj się tam, gdzie możesz wykazać się swoim doświadczeniem, pomóc, czy doradzić. Daj się poznać!

Dla wykreowania większego profesjonalizmu, możesz też stworzyć swój własny URL, czyli zamiast rzędu cyferek w okienku witryny, będzie widoczne Twoje imię i nazwisko.

Co możesz robić, żeby Twój profil był częściej odwiedzany, a dzięki temu generował większe zasięgi i kontakty?

Nie będzie tu nic odkrywczego. Ba! Nawet wiele z tych opcji znasz już dzięki działaniom na Facebooku i rozpoznawaniu jego algorytmów.
Czy jednak nie masz czasem tak, że po obejrzeniu swojego ulubionego filmu po raz czwarty, dopiero przy tym czwartym razie zauważasz, że główny bohater przy każdej możliwej nowej scenie rozpala papierosa?

Bo tak, z początku skupiasz się na ogóle, a im częstsza powtarzalność, tym więcej szczegółów jesteś w staniesz zauważyć, poprawić itp.

Tak więc:

  • komentarze, polecenia
  • udostępnienia
  • informacja zwrotna, czyli: możesz poprosić o pomoc, jak oceniają Twój produkt, czego oczekują od Twojego nowego produktu/usługi (krótko mówiąc- wykonujesz badanie rynku)
  • rekomendacje (pytanie angażujące do użytkowników typu: a Wy kogo polecacie jak ekspertów w swojej dziedzinie/niszy?)

No dobrze, ale jak formułować angażujące treści?

Na ten temat możesz poczytać między innymi w artykule o CTA, który znajduje się tutaj.

Cudownego konta na LinkedIn. Znajdź mnie i dodaj do kontaktów.

Mega Czarniecka

Project Manager w embraceyourlife.pl